پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
ملاک جهر و اخفات در صلات « قبله، اوقات و احکام نماز روزانه « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
2330بازدید

ملاک جهر و اخفات در صلات

آهسته‌وبلندخواندن قرائت نماز، به چه معناست؟ این مفاهیم نسبی‌اند. آیا منظور، آهسته‌وبلند نسبت به محیط اطراف است؟ تعریف دقیق فقهی‌اش چیست؟ اگر ملاک، نظر عرف باشد چگونه می‌توان نظر عرف را فهمید؟ مردم نظرات مختلفی دارند.

در این زمینه، تعابیر مختلفی در کتب فقهیه وارد شده که چه بسا متضاد نیز باشند لذا توصیه می‌شود دو ملاک «پنهانی‌وآشکاری جوهره‌ی صدا» و «بلندی‌وآهستگی صدا به مفهوم عرفی» هر دو با هم لحاظ شود. به این بیان که در موارد جهر (مثل نماز صبح) صدا را در حد متعارف، بلند کرده و جوهره‌ی صدا را آشکار نماید و در موارد اخفات (مثل نماز ظهر) جوهره‌ی صدا را آشکار نکرده و با صدای عرفاً آهسته بخواند.

اگر صدای ذاتی او غلیظ و خشن است در حدی که بدون آشکاری جوهره نیز صدای او عرفاً بلند، محسوب می‌شود به پنهانی جوهره اکتفا نکرده و صدا را تا حد عرفی، آهسته نماید. کاری هم به صداهای پیرامون خود نداشته باشد و آهستگی‌وبلندی را قطع‌نظر از آن لحاظ کند.

درخصوص نظر عرف نیز باید به این نکته توجه کرد که منظور از اصطلاح «عرف»، در کتب فقهی، نظرات مختلف این‌وآن نیست بلکه منظور، دیدگاه غالب مردم است که معمولاً به‌صورت پیش‌فرض در اذهان همگان یا اکثر افراد هست و تشخیص‌ش کار پیچیده‌ای نیست. «عرف» به لحاظ لغوی از ریشه‌ی (ع ر ف) است به معنای «شناخت» و هرچه که نوع مردم، با آن آشنایی دارند و به‌آسانی می‌شناسند، امری عرفی، تلقی می‌گردد.

بلندی‌وآهستگی صدا نیز مفهومی ساده و در سطح فهم عموم است و پیچیدگی خاصی ندارد فلذا تشخیص آن، برای مکلف، ممکن و میسر می‌باشد.



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024