البته همهی فرشها که از پنبه یا کتان نیستند لکن در مقام پاسخ علمی باید گفت برای استنباط حکم فقهی، نمیتوان به یکیدوحدیث از یکباب اکتفا کرده و سایر احادیث باب و همچنین سایر احادیث مرتبط را نادیده گرفت.
در حدیث اول از همین باب که قوت سندی نیز دارد میخوانیم: «و لا علی شیء من ثمار الأرض؛ بر چیزی از رویشهای زمین، سجده نکن» (وسائلالشیعة ج5 ص346) کمااینکه در حدیث سوم از باب قبل، بهصراحت از «قطن؛ پنبه» و «کتان» نام برده شده و سجده بر آندو، نفی گردیده است (وسائلالشیعة ج5 ص344) و...
اما دو روایت مورد پرسش، از لحاظ سند، مخدوش میباشند. در روایت اول، «داودالصرمی» بر جایگاه راوی اصلی، قرار گرفته که وثاقتش ثابت نیست (الموسوعةالرجالیةالمیسرة ص188). در روایت دوم نیز راوی اصلی، فردی به نام «الحسینبنعلىبنکیسانالصنعانی» ذکر شده که هم در نام او شک، وجود دارد و هم بر احوالش جهل و از حیث رجالی، مورد اعتماد نیست (الموسوعةالرجالیةالمیسرة ص160)
صرفنظر از اشکال رجالی، به لحاظ اصولی میتوان گفت مادام که روایت معارض راجح بر آن، وجود دارد، آن روایت معارض، لحاظ شده و روایت مرجوح، حمل بر تقیه و... میگردد ولو در سؤال راوی، به فرض عدم تقیه، تصریح شده باشد. چرا که بهصرف این تصریح، خطر باعث تقیه، از بین نمیرود.