پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
ضعف سند و تعارض دلالت در روایات سجده بر پنبه و کتان « قبله، اوقات و احکام نماز روزانه « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
1860بازدید

ضعف سند و تعارض دلالت در روایات سجده بر پنبه و کتان

در وسائل‌الشیعه (کتاب الصلوة، أبواب ما یسجد علیه، باب2) از داوود الصرمى نقل می‌کند: «از امام هادی(ع) سؤال کردم که آیا سجده بر پنبه و کتان اگر در حال تقیه هم نباشد جائز است؟ فرمود: جائز است» به‌عبارتی اگر زیرانداز یا فرش، از پنبه یا کتان هم باشد می‌توان بر آن سجده نمود. همچنین از حسین‌بن‌على‌بن‌کیسان الصنعانى روایت می‌کند که گفت: «نامه‌اى به امام هادی(ع) نوشتم و از او درباره‌ی سجده بر پنبه و کتان سؤال نمودم که در حالت تقیه نباشد و ضرورتى هم پیش نیاید. در جواب به من نوشت که جایز است» اهل‌سنت به این دوحدیث استناد می‌کنند و می‌گویند سجده بر فرش، اشکالی ندارد. پاسخ شیعه در این مورد چیست؟

البته همه‌ی فرش‌ها که از پنبه یا کتان نیستند لکن در مقام پاسخ علمی باید گفت برای استنباط حکم فقهی، نمی‌توان به یکی‌دوحدیث از یک‌باب اکتفا کرده و سایر احادیث باب و همچنین سایر احادیث مرتبط را نادیده گرفت.

در حدیث اول از همین باب که قوت سندی نیز دارد می‌خوانیم: «و لا علی شیء من ثمار الأرض؛ بر چیزی از رویش‌های زمین، سجده نکن» (وسائل‌الشیعة ج5 ص346) کمااینکه در حدیث سوم از باب قبل، به‌صراحت از «قطن؛ پنبه» و «کتان» نام برده شده و سجده بر آن‌دو، نفی گردیده است (وسائل‌الشیعة ج5 ص344) و...

اما دو روایت مورد پرسش، از لحاظ سند، مخدوش می‌باشند. در روایت اول، «داودالصرمی» بر جایگاه راوی اصلی، قرار گرفته که وثاقت‌ش ثابت نیست (الموسوعة‌الرجالیةالمیسرة ص188). در روایت دوم نیز راوی اصلی، فردی به نام «الحسین‌بن‌على‌بن‌کیسان‌الصنعانی» ذکر شده که هم در نام او شک، وجود دارد و هم بر احوال‌ش جهل و از حیث رجالی، مورد اعتماد نیست (الموسوعة‌الرجالیةالمیسرة ص160)

صرف‌نظر از اشکال رجالی، به لحاظ اصولی می‌توان گفت مادام که روایت معارض راجح بر آن، وجود دارد، آن روایت معارض، لحاظ شده و روایت مرجوح، حمل بر تقیه و... می‌گردد ولو در سؤال راوی، به فرض عدم تقیه، تصریح شده باشد. چرا که به‌صرف این تصریح، خطر باعث تقیه، از بین نمی‌رود.



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024