پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
تصدی امامت جماعت برای فرد غیر عادل از دیدگاه خود « نماز قضا، قصر، آیت، جماعت و غیرها « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
1909بازدید

تصدی امامت جماعت برای فرد غیر عادل از دیدگاه خود

اینکه گفته شده امام جماعت، اگر خود را عادل می‌داند می‌تواند نیت امامت کند وگرنه باید نیت فرادا نماید صحیح است؟ همچنین اگر شخصی خود را عادل نداند آیا مجاز یا ملزم است به کسی که می‌خواهد اقتدا کند بگوید عادل نیستم؟

صحت جماعت، پشت امامی که خود را عادل نمی‌داند اما مأمومین، وی را عادل دانسته و اقتدا کرده‌اند، مورد اختلاف فقهی بوده و آراء در آن، متعارض است.

طبق یک نظر، انجام نماز جماعت توسط چنین کسی گرچه به لحاظ تکلیفی، حرام و گناه نیست لکن به لحاظ وضعی، نماز جماعت نبوده و فرادا می‌باشد. به این معنی که نباید آثار فقهی جماعت را بر چنین نمازی بار کند. مثلاً درخصوص شکیات، باید احکام شکیات فرادا را لحاظ کند و اگر قصد امامت هم نماید لغو است و...

«إذا لم یحرز الإمام من نفسه العدالة فجواز ترتیبه آثار الجماعة لا یخلو من إشکال بل الأقوی عدم الجواز و فی کـونـه آثماً بذلک إشکال و الأظهر العدم» (منهاج‌الصالحین، الوحیدالخراسانی ج2 ص248)

طبق نظر دیگر، چنین کسی به صرف این‌که مأمومین، وی را عادل می‌دانند می‌تواند امامت کرده و آثار جماعت را هم بر این نماز، بار نماید. چون ملاک صحت جماعت، عادل‌بودن امام از نظر خودش نیست و عادل‌دانسته‌شدن از دیدگاه مقتدی، برای صحت جماعت کفایت می‌کند.

«یجوز تصدی الإمامة لمن لا یحرز من نفسه العدالة مع اعتقاد المأمومین عدالته بل یجوز له ترتیب آثار الجماعة أیضاً علی الأظهر» (منهاج‌الصالحین، السیستانی ج1 ص271)

البته این نکته هم جای توجه دارد که در مطلب اول، از این‌که امام چنین جماعتی، نباید آثار فقهی جماعت را بر این نماز بار کند، سخن به میان آمد اما درباره‌ی اعلام موضوع به مأمومین، الزامی ملاحظه نمی‌گردد. بلکه اگر این اعلام، موجب نقصان شأن وی و یا اشاعه‌ی منکر شود، خود می‌تواند مورد اشکال فقهی باشد که البته بیان آن، مجال دیگری می‌طلبد.



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024