پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
اتخاذ مقارنه به‌جای رؤیت هلال، برای شروع ماه قمری « روزه، رمضان، اعتکاف، هلال، عیدین « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
1996بازدید

اتخاذ مقارنه به‌جای رؤیت هلال، برای شروع ماه قمری

یا بهتر نیست با اوایل ماه قمری هم مانند اوایل برج‌های شمسی برخورد شود و به‌محض مقارنه، آن روز را در همه‌جا اول ماه بگیریم؟ مقارنه‌ی ماه، یک پدیده‌ی خارج‌زمینی است مانند مقارنه‌ی یک دسته ستاره در ابتدای فروردین یا اردیبهشت و الی آخر. همانطور که به محض روبرو شدن زمین با ستاره‌های نشان‌دهنده‌ی اول فروردین، آن روز در همه‌ی کره‌ی زمین، اول فروردین است با ماه هم این برخورد، منطقی‌تر است تا این همه مناقشه‌ی بیهوده درست نشود. همانطور که ما ایرانی‌ها طبیعی‌ترین تقویم را برای کارهای مادی و تنظیم زندگی خود، داریم آیا بهتر نیست در مورد ماه هم که تقویم دینی ماست پیش‌قدم شویم و مقارنه را به‌عنوان اول هر ماه بپذیریم؟

اینکه ما در امری پیش‌قدم شده و مطلبی را براساس صلاح‌دید خود، قرارداد کرده و بپذیریم، موجب نمی‌شود شارع نیز این قرارداد را لزوماً قبول کرده و تأیید نماید. امور شرعی، ضوابط خود را داشته و با خواست فردی و جمعی ما تغییر نمی‌کند. طبق موازین فقه، روزی که خداوند آن را اول رمضان قرار داده، اول رمضان است چه ما آن را قبول کنیم و چه ردّ و چه قراردادی برخلاف آن تصویب نماییم که مثلاً یک یا چندروز جلوتر یا عقب‌تر باشد.

در روایات متعددی، از «رؤیت هلال» به عنوان ملاک آغاز و انجام روزه، سخن رفته (مثلاً وسائل‌الشیعة، کتاب‌الصوم، باب سوم از أبواب أحکام شهر رمضان) و سخنی درباره‌ی «مقارنه» مشاهده نمی‌شود. به لحاظ نجومی نیز مفهوم «رؤیت هلال» با مفهوم «مقارنه» مغایرت داشته و عادتاً بین مقارنه و رؤیت ساده‌ی چشمی، ده‌ها ساعت فاصله می‌افتد.

از اشکال مبنایی که بگذریم، معلوم نیست پیشنهاد فوق‌الذکر، حلّال مشکلات و اختلافات هلالیة باشد. زمان مقارنه، یک زمان معین بوده و حین آن، بعضی نقاط کره‌ی زمین در شب و بعضی نقاط در روز هستند. با چه سازوکاری باید اثر این مقارنه را در کل کره، تقسیم کنیم که خود موجب اختلاف نشود؟ همچنین وقتی یک مبنا، مورد قبول کثیری از فقها نیست آیا اصرار و پافشاری بر آن، خود موجب تشدید اختلاف از راهگذر تکثیر اقوال نمی‌گردد؟



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024