پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
مجلس یزید و حرمت آبجو « خوردن، آشامیدن، خوابیدن « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
1849بازدید

مجلس یزید و حرمت آبجو

این مطلب که «ماءالشعیر از این جهت بر شیعیان، حرام شده که در مجلس ابن‌زیاد یا یزید، وسیله‌ی عیش‌ونوش بوده است» چقدر صحت دارد؟ گویا حدیثی در عیون‌أخبارالرضا(ع) در این رابطه موجود است.

آنچه که حرام و عین نجاست محسوب شده، فقاع است و نه ماءالشعیر و این مطلب را با مراجعه به رساله‌های مراجع می‌توان به‌وضوح مشاهده کرد. فقاع همان آبجوست که کمابیش مُسکـِر است ولی در حد شراب‌های دیگر نیست. و اما درباره‌ی روایت کتاب عیون‌أخبارالرضا(ع) باید گفت در این کتاب، دو روایت درباره‌ی «فقاع در مجلس یزید» موجود است (عیون‌الأخبار ج2 ص25) که مضمون روایت اول، تقریباً این است:

«آن‌گاه که سر مبارک سیدالشهداء(ع) به شام برده شد، به امر یزید ملعون، سفره‌ای بر آن برپا شد و او و درباریان‌ش شروع به خوردن و نوشیدن آبجو کرده و اهانت‌هایی به سر مبارک امام(ع) و تمسخر ایشان و پدر و جدشان سلام‌الله‌علیهم واقع گردید. پس هرکس که از شیعیان ماست از نوشیدن آبجو اجتناب کند و با دیدن آن، حسین(ع) را یاد کرده و یزید و آل‌زیاد را لعنت کند که با این کار، خداوند گناهان او را محو می‌نماید»

از این مطلب لزوماً برداشت نمی‌شود که خداوند، آبجو را به‌علت استفاده‌ی یزید در آن عیش‌ونوش کذایی، حرام کرده است. بلکه می‌توان گفت خداوند آن را قبلاً حرام کرده لکن از جهت آن جسارت یزید ملعون، جا دارد شیعیان امام حسین(ع) بیشتر در این جهت، متوجه باشند و از نوشیدنی مجلس یزید، با نفرتی فزون‌تر اجتناب نمایند. مضمون روایت دوم نیز تقریباً این است:

«اولین کسی که برای او آبجو گرفتند یزید ملعون بود که نزد سر مبارک امام(ع) شروع به نوشیدن‌ش کرد و به درباریان‌ش نوشاند و گفت: بنوشید این شراب مبارک را با این برکت که اولین نوشندگان آن، ما هستیم درحالی‌که سر دشمن‌مان پیش‌روی ماست و سفره‌مان بر آن برپاست و جانی آرام و قلبی مطمئن در ماست. پس شیعیان ما از نوشیدن آبجو اجتناب نمایند چرا که نوشیدنی دشمنان ماست»

از این روایت گرچه ممکن است آن نتیجه گرفته شود لکن بر سند این روایت، ایراد رجالی، وارد شده و انتساب آن، به امام رضا(ع) ثابت نیست. گذشته از سند، مفاد فوق، با مورد سؤال، متفاوت و مبهم است چرا که «دشمنان» اختصاص به یزید ندارد و «نوشیدنی دشمنان» نیز منحصر به آبجو نیست. لعنت خداوند بر یزید و هرکس که با تشبّه به او مستحق لعن شود.



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024