پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
علل عدم تأثیر مطلوب اذکار « دعاء، ذکر، توسل، زیارة، استخارة « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
2257بازدید

علل عدم تأثیر مطلوب اذکار

چرا در روایاتی که از معصوم(ع) نقل می‌شود مبنی بر اینکه خواندن فلان ذکر به تعداد بهمان و در فلان زمان مثلاً خاصیت بهبودی امراض و یا ازدیاد ارزاق دارد گاه به نتیجه‌ی مورد نظر نمی‌رسیم؟

اینکه گاه ذکری، اثر مطلوب را ندارد می‌تواند به چند وجه برگشت کند.

اولین وجه، وجه سند و صحت انتساب ذکر به معصوم(ع) است. یعنی ممکن است آن ذکر و دعا و اثر مورد ادعا، حقیقتاً از لسان مبارک معصوم(ع) صادر نشده و مثلاً جعلی باشد. واضح است که ذکر ساختگی که مثلاً فلان راوی از خود درآورده و به معصوم(ع) بسته، لزوماً مورد تأیید معصوم(ع) نبوده و اثر مدعایی را ندارد. در این مقام، نیازمند بررسی سندی و رجالی هستیم.

وجه دیگر، وجه دلالت و درایت در فهم روایت است. گاه ممکن است روایت حاوی ذکر، صحیح‌السند بوده و به صدورش اطمینان حاصل شود اما مضمون آن روایت، عمیق و دقیق بوده و نیازمند تأمل و تحقیق باشد. لذا اگر فردی کوته‌نظر، روایت را ببیند و در آن، تأمل مدققانه نکند ممکن است برداشت سطحی و ناقص، داشته و نتایج نادرستی بگیرد. وقوع اشتباه در فهم روایت، چه در روش انجام و چه در نتایج و آثار، ممکن و متوقع است.

به‌عنوان مثال، فرضاً در روایتی وارد شده صدبار خواندن فلان ذکر، حین نماز، بهمان اثر را دارد. شخص، نمازش را خوانده و شروع به این ذکر می‌کند، درحالی‌که آنچه در روایت آمده، حین نماز است و نه بعد نماز و تفسیر «حین» به «بعد»، محل تأمل و نیازمند اثبات است.

مثال دیگر، خلط اوقات شرعی با مفاهیم عرفی امروزی است. مثلاً اگر در روایتی وارد شده که از لحظه‌ی نیمه‌شب تا یک‌ساعت، دعا در نماز، مستجاب است، ممکن است کسی فکر کند منظور، از ساعت دوازده تا یک بامداد است! درحالی‌که در فقه، مفهوم نیمه‌شب، تعریف شده که در بسیاری از موارد، با ساعت دوازده، برابر نیست. همچنین مفهوم «یک‌ساعت» در این روایت، باید با بینش فقهی، بررسی و معلوم شود.

وجه دیگر، خطای در تطبیق مصداق است. فرضاً روایت ذکر، هم به لحاظ سند، ثابت بوده و هم به لحاظ دلالت، واضح و بی‌ابهام، اما فرد ذاکر، در تطبیق مورد و مصداق، خطا کرده و از فضیلت مطلب، محروم می‌گردد.

به‌عنوان مثال، فرضاً در روایت موثق وارد شده که سه‌بار گفتن فلان ذکر، بلافاصله بعد از غروب آفتاب، بهمان اثر را دارد و دلالت روایت و مفهوم آن هم روشن است. اما شخص که از سامانه‌ی اذان رسانه‌های رسمی، بی‌خبر است تصور می‌کند زمان اعلامی برای اذان مغرب، همان غروب آفتاب است و...

وجه دیگر، آثار متضادّ اعمال می‌باشد. اذکاری که به دست ما رسیده و آثاری برای آن‌ها ذکر گردیده، ممکن است با نظر صِرف و قطع‌نظر از سایر اعمال و آثارشان بوده باشد. به‌عبارتی فلان ذکر «به‌خودی‌خود» بهمان اثر را دارد اما مانع هم نمی‌شود که اگر عمل دیگری از انسان سر بزند و آن عمل، اثر خلاف و ضدّ این را داشته باشد، اثر عمل، اثر ذکر را مخدوش کند.

به‌عنوان مثال، درباره‌ی دعایی، گفته شده موجب وسعت رزق است. کسی این دعا را بادقت و با رعایت همه‌ی شرایط‌ش می‌خواند اما در عین حال، والدین‌ش را آزار داده و حق شرعی‌شان را رعایت نمی‌کند. اگر اثر آزار والدین، نقصان در رزق باشد و اثر آن دعا، وسعت در رزق، نهایتاً کدام اثر، مقدم شده و غالب می‌گردد؟ آیا ممکن نیست اثر دعای خیر با اثر عمل شرّ، خنثی گردد؟



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024