پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
تساوی تقویمی کربلا و عرفات « روزه، رمضان، اعتکاف، هلال، عیدین « نوشتارها « سیصدوسیزده امیر
1867بازدید

تساوی تقویمی کربلا و عرفات

در روایتی وارد شده: «قال الصادق علیه‌السلام إن الله تبارک و تعالی یبدأ بالنظر إلی زوار قبر الحسین بن علی بن أبی‌طالب علیه‌السلام عشیة عرفة، قیل له قبل نظره إلی أهل الموقف؟ قال نعم» (الفقیه ج2 ص347)

طبق این روایت، خداوند تبارک و تعالی در شامگاه عرفه، قبل از عنایت به حاجیان عرفات، به زائران قبر امام حسین(ع) عنایت می‌کند. تعبیر «قبل از» و انجام مقایسه بین این دو گروه، با این امر، مناسبت دارد که هر دو در یک زمان باشند و با این حال، اول به یکی و سپس به دیگری عنایت شود. وگرنه با تفاوت در تاریخ، چه جای مقایسه و ترجیح؟

فرضاً اگر در کربلا، امروز عرفه باشد و در عرفات دیروز، چطور می‌توان گفت خداوند اول به اهل کربلا و سپس به اهل عرفات، عنایت می‌کند؟ خصوصاً اگر توجه کنیم که عرفات نسبت به کربلا، در جنوب غربی، واقع شده و طبق بسیاری از فتاوا (چه هم‌افقی و چه هم‌شبی) ممکن است روزی در عرفات، دهم ذی‌الحجة باشد و در کربلا، نهم ذی‌الحجة و...

شاید بتوان از این روایت و امثال‌ش، چنین استفاده کرد که هیچ‌گاه روز عرفه در افق عرفات با روز عرفه در افق کربلا، متفاوت نیست. اگر اینجا عرفه است آنجا نیز عرفه است و اگر نیست آنجا هم نیست. نمی‌شود‌ در کربلا، عرفه باشد و در عرفات، عید قربان!

در این صورت، با الغاء خصوصیت از عرفه و ذی‌الحجة می‌توان مطلب را به همه‌ی ماه‌ها تعمیم داد و به این ترتیب به قوت آن نظریه که شروع ماه قمری را در کل سه‌قاره (آسیا، آفریقا و اروپا) یک‌روز می‌داند پی برد (منهاج‌الصالحین، الحکیم ج1 ص346 م99)



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024