پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
کلّ یوم عاشورا، سخن‌رانی یا سندخوانی؟ « عاشوراء، شعائر حسینی « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
2222بازدید

کلّ یوم عاشورا، سخن‌رانی یا سندخوانی؟

با همان دلیلی که در ردّ «کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا» آوردید و حدیثی که در این رابطه نقل کردید (هیچ روزی همانند روز امام حسین علیه‌السلام نیست) بنده هم جعلی بودن این حدیث، برایم واضح است ولی افرادی همچون آقای جوادی آملی در این خصوص بحث فراوان کردند و یک جلسه درس دوساعته برای تبیین این حدیث، وقت گذاشتند. آیا این افراد با این درجه از تحصیلات به مخدوش‌السند بودن این حدیث پی نبرده‌اند؟

عرض شد عبارت مذکور، در هیچ منبع حدیثی معروفی، حتی با سند ضعیف هم مشاهده نشده است. این یک مدعای علمی است و راه مواجهه با آن نیز باید علمی باشد. اگر کسی برای این عبارت، منبعی از کتب حدیثی دارد (ولو با سند ضعیف) می‌تواند ارائه کرده و حداقل، وجود آن را به عنوان حدیث، اثبات کند (صرف‌نظر از صحت سندش)

در این مقام، چند ساعت سخنرانی و تحلیل، فایده‌ای نداشته و چیزی را اثبات نمی‌کند. صرفاً باید سند موجه، ارائه شود تا وجود یک عبارت، به عنوان حدیث، مقبول افتد.

همانطور که در نوشتار مربوط، عرض شد، این عبارت به لحاظ مضمون‌ش، در جهت تقویت بعضی افکار یا ترویج برخی افراد، مکرر به کار رفته و به آن استناد شده و مشهور گردیده است. مضمون کل یوم عاشورا و... بستر مناسبی برای ارائه‌ی برخی عقائد حق یا باطل بوده و مفاد آن، به‌خوبی قابلیت تحمل تحلیل‌ها و تفسیرهای جهت‌دار را دارد.

اینجاست که برای محقق، سؤال طرح می‌شود که قطع‌نظر از مضمون منتفع‌ٌبه آن، آیا سندی هم برای آن ارائه شده و تحلیل‌های مبتنی بر حدیث‌بودن آن، آیا اساس و ریشه‌ای دارد یا خیر؟ این سؤالی مهم و ریشه‌ای‌ست و پاسخ علمی مبتنی بر مفاهیم علم‌الحدیث می‌طلبد و نه دریافت‌های فلسفی و عرفانی.

جهت دیگری که در مقام پاسخ، شایسته است توجه داده شود این است که مدعای مذکور در آن نوشتار، دیدگاه خاص نگارنده نیست و نظر برخی از علما و اندیشمندان دینی نیز همان یا همسوی آن می‌باشد.

البته وقتی بعضی از علما، از نظر رسانه‌ای چندان مطرح نشده و در افکار عمومی تبلیغ نمی‌گردند، طبعاً نظرات‌شان مشهور نمی‌شود و وقتی کسی نظر مشابه آنان و مخالف نظر صاحبان تریبون و رسانه را بیان عمومی می‌کند، برای افراد عادی، ایجاد سؤال یا ابهام می‌نماید.



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024