پرسش و پیام

برای ارسال پیام یا پرسش از طریق نرم‌افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید

در غیر این صورت می‌توانید با ایمیل ذیل در ارتباط باشید



جستجو


سایت‌های دینی
مؤسسه‌ی تحقیقاتی حضرت ولی‌عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف

مؤسسه‌ی امام صادق علیه‌السلام

مرکز آل البیت علیهم‌السلام

مرکز الأبحاث العقائدیة

أسئلة الشیعة

جناب سید علی حسینی سیستانی

جناب سید موسی شبیری زنجانی

جناب شیخ حسین وحید خراسانی

جناب شیخ یدالله دوزدوزانی

جناب شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

جناب سید محمد سعید حکیم

جناب سید محمد حسینی شاهرودی

جناب سید صادق حسینی شیرازی

جناب سید صادق حسینی روحانی

جناب سید علی حسینی میلانی

جناب شیخ حسن میلانی

جناب سید جعفر سیدان

جناب محمدرضا حکیمی

پایگاه‌های اسلامی

دارالحدیث
بطلان تساوی تقویمی کلّ نقاط جهان « روزه، رمضان، اعتکاف، هلال، عیدین « پرسش‌ها « سیصدوسیزده امیر
1694بازدید

بطلان تساوی تقویمی کلّ نقاط جهان

در رساله‌ی یکی از علما آمده: «بعید نیست کفایت رؤیت ماه در هر محلی برای سایر نقاط». با توجه به روایت کربلا و عرفات، آیا می‌توان این نظر را نیز قوی دانست؟

با توجه به کرویت زمین و ساعات مختلف نقاط و اینکه همه‌ی نقاط عالـَم، در یک آن، وارد شب یا روز نمی‌شوند، گریزی از تفاوت در تقویم (چه قمری و چه شمسی) نیست و بهرحال باید تفاوت در تقویم را ولو حداقل به اندازه‌ی یک‌واحد روزانه پذیرفت.

لذا چنانچه منظور از آن مطلب رساله، این باشد که «ماه قمری برای همه‌ی نقاط دنیا، یکسان باشد» این سخن، قابل قبول نیست و چه بخواهیم و چه نخواهیم یک خط فاصل در زمین خواهد بود که یک‌طرف آن، تاریخی دارد و طرف دیگر، تاریخ دیگر. با این لحاظ نمی‌توان به فکر حذف اصل این خط بود و فقط برای تعیین مکان آن می‌توان بحث کرد.

طبق آن برداشت از روایت، این خط نمی‌تواند بین کربلا و عرفات باشد درحالی‌که طبق نظرات کثیری از فقها، این امر، ممکن است و چه طبق آن نظر که قائل به اشتراک افق است (منهاج‌الصالحین، السیستانی ج1 ص335 م1044) و چه طبق آن نظر که قائل به اشتراک شب است (منهاج‌الصالحین، الخوئی ج1 ص278 م1044) می‌توان این خط را بین کربلا و عرفات، قرار داد.

لذا در فرض صحت برداشت مزبور، این دو نظر، تضعیف شده و نظری که هیچ‌گاه خط را بین کربلا و عرفات نمی‌نهد تقویت می‌گردد. طبق این نظر، یک تاریخ قمری واحد، بر همه‌ی بلاد سه‌قاره (و نه همه‌ی عالـَم) حاکم می‌باشد.



ارسال آدرس این صفحه به ایمیل دیگران

درباره‌ی 313 امیر
حکایت «313 امیر» حکایت مؤمنانی است که در شب سرد و تاریک غیبت کبرای ولیّ والاشأن خود «عجّل الله تعالی فرجه الشریف» مشعل یاد او را بر دل‌های خود، فروزان کرده‌اند تا خستگی ناشی از ظلم ظالمان و جهل جاهلان، آنان را در مسیر علم به «حقائق دین مبین» و عمل خالصانه به آن، سست نکند

بزرگ‌مردانی که در کوران وقایع و طوفان حوادث، بر سر عهد و پیمان‌شان با خالق‌شان «تقدّست اسمائه» باقی اند و در برابر حیل شیاطین جن و انس، در تبدیل و تحریف دین خدا و نهادن بدعت‌ها در آن، ذره‌ای از «قول ثابت» خود فرو ننشسته‌اند

همان اولیاء خدا که در طلیعه‌ی قیام قائم آل محمّد «صلی الله علیه و آله و سلم» به او می‌پیوندند و هرکدام، بر فوجی از مؤمنان، «امیر» می‌گردند تا بنیان‌های توحید ناب و تعبد خالص را علی‌رغم امیال کافران «دل»خواه‌گرا، در سراسر جهان، نهاده نمایند

آری! همان‌ها را می‌گویم که زمینی بر زمین دیگر، فخر می‌کند که بدان و آگاه باش امروز یکی از آن 313 امیر، پای بر من گذاشت همان‌طور که نگارنده‌ی این سطور، فخر می‌کند که نام والای آنان را بر پایگاه اطلاع‌رسانی خود، نهاده است و بیشتر فخر خواهد کرد اگر توفیق یابد، تحت لوای یکی از آن 313 امیر، به نهضت حضرت بقیّةالله الاعظم «ارواحنا فداه» خدمتی نماید

..لو ادرکته لخدمته ایّام حیاتی...

Design and program by alireza
2007 - 2024