با توجه به کرویت زمین و ساعات مختلف نقاط و اینکه همهی نقاط عالـَم، در یک آن، وارد شب یا روز نمیشوند، گریزی از تفاوت در تقویم (چه قمری و چه شمسی) نیست و بهرحال باید تفاوت در تقویم را ولو حداقل به اندازهی یکواحد روزانه پذیرفت.
لذا چنانچه منظور از آن مطلب رساله، این باشد که «ماه قمری برای همهی نقاط دنیا، یکسان باشد» این سخن، قابل قبول نیست و چه بخواهیم و چه نخواهیم یک خط فاصل در زمین خواهد بود که یکطرف آن، تاریخی دارد و طرف دیگر، تاریخ دیگر. با این لحاظ نمیتوان به فکر حذف اصل این خط بود و فقط برای تعیین مکان آن میتوان بحث کرد.
طبق آن برداشت از روایت، این خط نمیتواند بین کربلا و عرفات باشد درحالیکه طبق نظرات کثیری از فقها، این امر، ممکن است و چه طبق آن نظر که قائل به اشتراک افق است (منهاجالصالحین، السیستانی ج1 ص335 م1044) و چه طبق آن نظر که قائل به اشتراک شب است (منهاجالصالحین، الخوئی ج1 ص278 م1044) میتوان این خط را بین کربلا و عرفات، قرار داد.
لذا در فرض صحت برداشت مزبور، این دو نظر، تضعیف شده و نظری که هیچگاه خط را بین کربلا و عرفات نمینهد تقویت میگردد. طبق این نظر، یک تاریخ قمری واحد، بر همهی بلاد سهقاره (و نه همهی عالـَم) حاکم میباشد.